CDA: ‘Groen’ college heeft in vier jaar niets gepresteerd voor schone energie

windmolen_energie_Flickr_Global2000_by_nc_nd_20Het CDA concludeert na het laatste debat over de windmolens dat er door het college na vier jaar niets gepresteerd is op het gebied van duurzame energie. Het plan voor windmolens werd verworpen door de gemeenteraad, door onder andere een tegenstem van D66 en PvdA.

Het CDA heeft vooral kritiek op de manier waarop het proces is gelopen. Het college is volgens het CDA te weinig kritisch geweest op de financiële risico’s en de manier waarop bewoners werden betrokken in de plannen. Daarnaast was er maar oog voor één plan, terwijl er meer mogelijkheden waren. Door deze tunnelvisie is het dit college niet gelukt verder te komen met duurzame energie in Utrecht, en dat betreurt het CDA.

Het CDA is vooral teleurgesteld over de manier waarop de buurt betrokken is. CDA-lijsttrekker Sander van Waveren licht toe: “Het verbaast mij niet dat het vertrouwen van de buurt verdwenen is, als een structuurvisie voor duurzame energie steeds meer de vorm van een concreet voorstel krijgt”. Ook PvdA en D66 hebben hierin een dubieuze rol gespeeld volgens de CDA’er: “Dat de fracties van PvdA en D66 binnen een paar uur na het indienen van 1300(!) zienswijzen hun persberichten al klaar hadden doet geen recht aan de vele inwoners van onze stad die moeite hebben gestopt in het indienen van hun zienswijze.”

Om te concluderen is het CDA teleurgesteld dat door tunnelvisie, en een rommelige participatie het college het initiatief van Energie-U uiteindelijk onmogelijk heeft gemaakt om in overeenkomst met de buurt schone energie te realiseren. Van Waveren (CDA): “We hebben als gemeenteraad doelstellingen voor schone energie vastgesteld, en op deze manier zijn we na vier jaar geen stap verder gekomen. Daar baal ik van.”