CDA komt met 10 puntenplan voor verenigingen

De CDA-fractie heeft deze week een plan gepresenteerd om de ondersteuning van verenigingen beter te organiseren. Door een duidelijk aanspreekpunt bij de gemeenten kunnen besturen die vastlopen sneller geholpen worden, bijvoorbeeld. Ook op het gebied van accommodaties is nog verbetering mogelijk en vooral de veiligheid is een zorg.

Fractielid Matthijs Buijs:

“Afgelopen jaren zijn we bij tientallen verenigingen op bezoek geweest. Over het algemeen staat het verenigingsleven er goed voor, maar een aantal klachten zien we telkens terugkomen, bijvoorbeeld over vandalisme en inbraak.”

Afgelopen zomer hield het CDA een enquête onder verenigingsbesturen als aanvulling op de werkbezoeken om een goed beeld te krijgen. De uitkomsten zijn verwerkt in het plan, dat het CDA in de gemeenteraad zal inbrengen.

1. MEERJARENPLAN Het CDA wil dat de gemeente een meerjarenplan opstelt met daarin een visie voor de Utrechtse verenigingen voor de komende 5 jaar.
  2. VERENIGINGSCOÖRDINATOR Het CDA wil dat de gemeente de functie van verenigingscoördinator creëert.
  3. ONDERHOUD Het CDA wil dat de gemeente achterstallig onderhoud van accommodaties in gemeentebeheer aanpakt en topprioriteit geeft
  4. TOEGANKELIJKHEID Het CDA wil dat het voor iedereen mogelijk is om te participeren in het verenigingsleven, en wil daarom dat de gemeente de toegankelijkheid van de accommodaties waarborgt.
  5. VEILIGHEID Het CDA wil dat de gemeente verenigingen steunt in veiligheid.
  6. REGELGEVING Het CDA wil dat de gemeente de regels voor verenigingen zo soepel mogelijk maakt.
  7. SPONSOREN Het CDA wil dat de gemeente het voortouw neemt om sponsoren en (sport) verenigingen bij elkaar te brengen
  8. WACHTLIJSTEN Het CDA wil verenigingsleven stimuleren en daarom de wachtlijsten beperken.
  9. MAATSCHAPPELIJKE DOELEN Het CDA wil dat de gemeente verenigingen inzet bij het realiseren van maatschappelijke doelen.
  10. VRIJWILLIGERS Het CDA wil dat de gemeente zich maximaal inzet om verenigingen te ondersteunen bij het vinden en vasthouden van vrijwilligers

Het hele plan is hier te downloaden: Verenigingsplan CDA Utrecht. We zijn benieuwd naar reacties!

Meer weten? Neem contact met ons op! We maken graag een afspraak voor een kop koffie.
Ook gaan we regelmatig op werkbezoek bij verenigingen. Mogen we ook een keer bij uw vereniging langskomen? Laat het ons weten!