Homo-discriminatie: Meer inzet voor veiligheid, minder symboolpolitiek

rainbowDeze week werd in de AH op de Amsterdamsestraatweg een ‘zoenprotest’ gehouden. Het CDA juicht ieder initiatief toe dat homo-acceptatie vergroot. Wel is ze van mening dat inzet op veiligheid daar ook bijhoort. Volgens RTV-Utrecht zette het College extra politie en jongeren werkers in om de actie in de supermarkt in goede banen te leiden. Het CDA is verbaasd omdat inzet voor de aanpak van discriminatie in het uitgaansleven of elders op de Amsterdamsestraatweg volgens hetzelfde college nooit direct beschikbaar was. Het CDA pleit al vier jaar voor meer inzet op veiligheid, en minder symboolpolitiek en stelt daarom vragen.

Fractievoorzitter Sander van Waveren: “Wij hebben het college regelmatig gevraagd om juist hier de overlast vaker aan te pakken, maar het college deed niks. Nu Pvda-lijsttrekker Isabella een verkiezingsstunt heeft is er blijkbaar wel van alles mogelijk”.

Het CDA gaat daarom bij de komende raadsbehandeling van het handhavingsprogramma opnieuw concreet vragen om extra inzet om criminaliteit, overlast en discriminatie aan te pakken. Van Waveren: “Ik hoop dat het college van PvdA-wethouder Isabella daar deze keer dan wel toe bereid is! Dat is het moment dat je echt prioriteiten kunt stellen, in plaats van een losse flodder in verkiezingstijd”.

Vragen over dit bericht? Neem contact op met Sander van Waveren, s.van.waveren@utrecht.nl .
Bellen kan ook: 06-14367390

Schriftelijke vragen: inzet extra capaciteit politie en jongerenwerk tegen homo discriminatie S. van Waveren en E. Smid (CDA)

Op de website van RTV Utrecht las de CDA-fractie vandaag dat gisteravond extra politie en jongerenwerkers zijn ingezet in de Albert Heijn aan de Amsterdamse Straatweg[1]. Aanleiding was de zoenactie waar onder anderen wethouder en PvdA-lijsttrekker Gilbert Isabella toe opriep. Het CDA is verbaasd over deze zware inzet terwijl elders overlast en discriminatie onvoldoende worden aangepakt.

Dit bericht leidt de CDA-fractie tot de volgende vragen:
1. Klopt het bericht op RTV Utrecht? Zo ja, wie heeft besloten tot deze extra inzet en hoe groot was die?   En is het probleem daar nu inmiddels opgelost ?
2. Welke taken hebben de politie en de jongerenwerkers deze avond niet kunnen uitvoeren omdat ze bij de Albert Heijn waren? Betrof het ook het reguliere toezicht langs de Amsterdamsestraatweg?

Het CDA heeft de afgelopen jaren regelmatig gepleit voor extra handhavingscapaciteit om overlast, door verkeer en herrie, rond deze Albert Heijn aan te pakken. Ondanks klachten van omwonenden wilde het college niet voldoende mensen vrijmaken om deze problemen aan te pakken. Gelukkig nam de winkel zelf onlangs maatregelen door goedkoop bier en bepaalde energiedrankjes te schrappen uit het assortiment.

3. Hoe vaak heeft het college de afgelopen vier jaar extra politie en jongerenwerkers ingezet om (deze of andere) overlast aan te pakken op dit stuk van de Amsterdamsestraatweg?

Het CDA maakt zich, met anderen,  al jaren zorgen over discriminatie van homo’s en lesbiennes in het Utrechtse uitgaansleven. Wij vinden het belangrijk dat er  voldoende capaciteit beschikbaar is, bij het handhavend optreden tegen enige vorm van discriminatie in het uitgaansleven en de openbare ruimte.

4. Hoe vaak heeft het college de afgelopen vier jaar extra politie en jongerenwerkers ingezet om specifiek klachten van homo/lesbo-discriminatie aan te pakken?