Utrecht krijgt visie religieus erfgoed

Utrecht Stad, Leonard WalpotHet CDA Utrecht kreeg donderdag brede steun in de raad voor een motie om een Utrechtse visie voor religieus erfgoed te maken. Het CDA vroeg het college met een plan te komen voor het behoud van religieus erfgoed in de stad. Omdat kerkgebouwen steeds minder bezoekers trekken, kampen de gebouwen met exploitatieproblemen en leegstand. Het CDA vindt het van groot belang dat het religieus erfgoed niet teloorgaat. Het voorstel was het resultaat van samenwerking met diverse fracties en werd gesteund door CU, GL, PvdA, S&S, SBU en de PvdD tot stand.

Dreigend verval
Utrecht is, door haar omvangrijk religieus erfgoed, tweede monumentenstad van Nederland. Of zij dit blijft, is onzeker omdat vele kerkgebouwen hun oorspronkelijke functie dreigen te verliezen. Volgens experts dreigt dat verlies voor 70% van het religieus erfgoed. De kerkgebouwen krijgen minder bezoekers en hebben hoge onderhoudskosten. Veel kerkgebouwen kampen met exploitatieproblemen. Diverse experts waarschuwen voor leegstand en verval van de gebouwen in de toekomst, met sloop als gevolg.

Behoud ‘Utrecht kerkenstad’
De gemeente Utrecht heeft geen eenduidige aanpak gericht op het behoud van religieus erfgoed. Het CDA heeft bij het college al vaak aangedrongen om haar verantwoordelijkheid te nemen. De gemeente is bij uitstek degene die een leidende rol moet vervullen om het erfgoed voor de toekomst en nieuwe generaties te behouden. Ook eigenaren van de kerkgebouwen en diverse stakeholders hebben nadrukkelijk gevraagd om een regisserende rol van de gemeente Utrecht, waarbij zij hun kennis en expertise willen inbrengen.

Erfgoed beschermen en promoten
De visie religieus erfgoed moet bijdragen aan een brede samenwerking tussen eigenaren, experts en vrijwillige betrokkenen. De gemeente kan het religieus erfgoed van de stad beschermen en er promotie voor maken. Het is van belang dat de waarde van het religieus erfgoed en hoe de stad die behoudt, worden vastgelegd. Niet alleen gebouwen zelf, ook de inventaris als beeldhouwwerk en schilderkunst behoren tot het religieus erfgoed.

Cultureel centrum of appartementencomplex
Het CDA sluit niet uit dat sommige kerkgebouwen in de toekomst in de huidige functie niet kunnen blijven bestaan. Een nieuwe kerkgemeenschap kan het gebouw gaan gebruiken, maar de kerk kan evengoed een cultureel centrum of appartementencomplex worden. De Utrechtse Sint-Martinuskerk en de Metaal Kathedraal zijn daarvan mooie voorbeelden.