Economie en werk

Wat wil het CDA Utrecht?

De Nederlandse economie groeit op dit moment in een hoog tempo. Door de centrale ligging en door de hoogopgeleide bevolking profiteert Utrecht daar enorm van.

Het CDA wil graag dat niet alleen universitair geschoolde mensen, maar iedereen in onze stad meer gaat profiteren van de economische groei. Daarnaast is het CDA van mening dat een uitkering nooit vrijblijvend is. Ook willen wij meer inspanningen om een mismatch tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt te voorkomen.

U kunt meer over dit onderwerp lezen in ons verkiezingsprogramma!

In het kort:

1. De gemeente kan een belangrijke rol spelen om ondernemerschap te stimuleren. Zo kan de gemeente belangrijke spelers bij elkaar brengen om nieuwe samenwerkingen en plannen te ontwikkelen.
  2. Een uitkering moet niet vrijblijvend zijn. Mensen met een uitkering moeten een tegenprestatie leveren die aansluit bij hun arbeidsmarktverleden, capaciteiten en persoonlijke situatie.
  3. Mensen in de bijstand worden ondersteund om aan het werk te komen, zowel met hulp als met drukmiddelen. De gemeente biedt daarom begeleiding, maar vraagt ook een tegenprestatie van mensen die bijstand krijgen. Voor mensen die veel tijd aan vrijwilligerswerk besteden kan dat vrijwilligerswerk de tegenprestatie zijn. Solliciteren is de verantwoordelijkheid van iedere werkzoekende zelf en is in alle gevallen verplicht.

Wat heeft het CDA Utrecht bereikt?

• Door amendement CDA extra investeringen in winkelgebieden en terugdraaien van verhoging van tarieven voor marktkooplui. Lees hier meer.
  • Blauwe zone bij woonboulevard op Kanaleneiland. Lees hier meer.
  • Meer kans op gemeentelijke opdrachten voor kleine ondernemers door amendement CDA. Lees hier meer.

Lees hier meer over wat we doen voor economie en werk