Van Zijstweg: doorpakken én doordenken

Mandelabrug_VanZijstweg_Tellegenlaan_Flickr_Daniël_Bleumink_by_nc_sa_20“De ontsluiting van het verkeer rond het stationsgebied moet goed geregeld zijn. Maar we moeten ook oog houden voor nieuwe kansen,” stelde CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren vandaag in de raadscommissie. Op de agenda stonden de uitgangspunten voor het ontwerp van de Van Zijstweg en de aansluiting op de Valeriusbaan. Het is nog niet duidelijk hoeveel autoverkeer er op termijn door dit gebied moet rijden, maar voor de noodzakelijke aanleg van de busbaan naar Leidsche Rijn en Vleuten zal er snel een bestemmingsplan moeten worden vastgesteld.

De CDA-fractie wil een oplossing die het verkeer naar de jaarbeurs afvangt, voor de Mandelabrug. Van Waveren: “De verantwoordelijke wethouders hebben de plannen voor de westkant van het station flink laten vertragen, het is jammer dat we daardoor nog geen helderheid hebben.”

Niet twee keer plannen maken

Voor het bestemmingsplan dat opgesteld moet worden pleit het CDA er daarom voor om ruimte te houden voor 2×2 banen voor het autoverkeer. Als de verkeersstroom beperkt blijft kan daar een smallere variant worden aangelegd. Twee keer plannen maken is noch voor bewoners noch voor de kosten wenselijk.

Veiligheid voor voetgangers, toegankelijkheid voor roeiers

Daarnaast riep het CDA op om in de uitwerking nog twee punten meer aandacht te geven:
–   het veilig inrichten van het gebied, vooral voor overstekende voetgangers en fietsers.
–   de aandacht voor de toegankelijkheid voor roeiers tijdens werkzaamheden aan de Mandelabrug.

Op beide punten heeft wethouder Lintmeijer toegezegd actie te ondernemen.

Heeft u vragen over dit bericht? Neem contact op met Sander van Waveren: s.van.waveren@utrecht.nl, 06-14367390.